ÖĞRENCİLERLE YAPILAN "ODTÜ KAFETERYASI VE BESLENME OLANAKLARI" KONULU TOPLANTI (KKM A-Salonu; 03/05/2012)

Üniversitemiz Kafeteryası ve diğer beslenme olanakları ile ilgili olarak Rektörlüğün 27 Nisan 2012 tarihli çağrısı ile yapılan toplantının başlangıcında, Rektör önce Kafeterya ve Kantin hizmetlerinin ayrı ayrı tartışılmasını önerdi ve öncelik öğrencilerin isteği ile kafeteryaya verildi.

 

REKTÖRÜN AÇIKLAMALARI:

Rektör, Üniversitemizde öğrencilere sağlanan yaşam ortamı ve kafeterya hizmetleri ile ilgili kısa bilgi verdi. Üniversitemizde Sağlık Kültür ve Spor Dairesi (SKSD) gelirleri öncelikle öğrencilerin Sağlık, Spor, Barınma, Beslenme, Kültür etkinlikleri ihtiyaçlarının giderilmesi, bu konuda hizmet ve destek sağlanması için kullanılmaktadır. Ayrıca, SKSD hizmet altyapısına (yurtlar, kafeterya, spor, vb) Üniversite yatırım bütçesinden her yıl önemli düzeyde harcama yapılmaktadır.

  • Üniversite Mediko Sosyal Birimleri birinci basamak kapsamına alındığından dolayı, Üniversitemiz Sağlık ve Rehberlik Merkezi (SRM) sağlık harcamaları karşılığında Sağlık Bakanlığı veya Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından 2007 yılından beri bir ödeme yapılmamaktadır. Buna karşın, SRM hizmetleri tümüyle Üniversite gelirlerinden karşılanmak üzere sürdürülmekte ve geliştirilmektedir.
  • Üniversitemiz, 6.700 yatak kapasitesi ile öğrencilerine en yüksek oranda barınma olanağı sağlayan üniversitedir. Toplam yurt kapasitesinin yaklaşık %16’sı olan 1.000 yatak, ücretsiz olarak Yurt Burslu öğrencilere tahsis edilmektedir.
  • Öğrencilerimizin Spor ve Kültür etkinlikleri ve bu alanlardaki hizmet tesisleri önemli bir bütçe ile desteklenmektedir.
  • Üniversitemiz Kafeteryasında öğrenci tabldot hizmeti ile ilgili olarak:
  • Kafeteryada yemek yiyen her öğrenci için yemek gideri en az 2/3 oranında desteklenmektedir.
  • Son dört yıl içindeki cari maliyet artışları öğrenci tabldot ücretlerine yansıtılmamıştır. Son 4 yılda (2008-2011) yemek maliyeti (işçilik, mal ve hizmet alımı dahil ) 5,33- 7,05 TL arasında değişmiştir.
  • Öğrenci tabldot ücretleri ise, 2008 ve 2009 yıllarında: 2,40 TL/1,95 TL (10’luk kart)/1,80 TL (20’lik kart); 2010 yılında: 2,50 TL/2,00 TL/1,85 TL; 2011 ve 2012 yıllarında: 2,65 TL/2,10 TL/1,95 TL olarak öğrenci temsilcileri ile birlikte belirlenmiştir. 2010 yılındaki artışın nedeni öğrencilerin isteği ile tabldotun 3 kap yemekten 3 veya 4 kap yemeğe çıkarılması; 2011 yılındaki ise tüm tabldotların 4 çeşit yapılmasıdır.
  • Kafeterya tabldot hizmetinden yararlanan öğrenci sayısı 2008-2011 yılları arasında %64 oranında artmıştır. Öğrenci tabldot sayıları, bu yıllarda, sırasıyla 256.000; 268.000; 378.000 ve  421.000 öğün civarında olmuştur.
  • İhtiyacı olan ve burs talep eden öğrencilere tam destek şeklinde Yemek Bursu verilmektedir. 2008-2011 yıllarında 111.000; 107.000; 114.000 ve 125.000 civarında öğün, burslu öğrencilerce kullanılmıştır.
  • Ayrıca, ihtiyacı olan ve kafeteryada sürekli olarak yemek yiyen öğrenciler için 10’luk ve 20’lik kartlar tek yemeğe göre daha ucuz olup, bu kartları kullanarak Kafeteryada düzenli yemek yiyenler için destek 3/4 seviyesine çıkmaktadır. Ancak kartla yemek yiyen öğrenci sayısı istenildiği kadar yüksek değildir.
  •  SKSDB bütçesinden 1.500 öğrenciye yemek bursu, 1.000 öğrenciye ise yurt bursu verilmekte olup, bunlar dahil ODTÜ öğrencilerimize bir yıl içerisinde verilen toplam burs miktarı yaklaşık 17.000.000 TL civarındadır. Bu burslar, çok sayıda gönüllü insanın günlerce çalışması sonucunda dağtılmaktadır. Bu miktarda burs veren başka üniversite yoktur.
  • (Bazı üniversitelerde uygulanan kartlı/kartsız tabldot ücretleri, burs sayıları ve öğlen/akşam yemek hizmeti verilip verilmediği bilgileri ekranda gösterilerek) Diger üniversitelerden bazılarında tek öğün tabldot ücretleri bizden düşüktür, ancak doğrudan karşılaştırma anlamlı olmayabilir. Çünkü, bu üniversitelerde verilen yemek-yurt bursları bizden çok daha az gözükmektedir; ayrıca, bazı üniversitelerde sadece öğle yemeği vardır; akşam yemek servisi yoktur.
  • ODTÜ olarak, öğrencilere verilen yemek ve yurt desteğinde, ihtiyacı daha çok olan öğrencilere daha fazla destek verilmesi benimsenerek, yemek ve yurt bursları geliştirilmiş ve kart kullanan öğrencilere daha düşük tabldot ücreti konulmuştur.

 

Yaklaşık 15 dakika süren bu aktarımdan sonra, öğrencilerin Kafeterya ilgili görüş ve sorularına geçildi.

 

ÖĞRENCİLERİN KAFETERYA HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ, SORULARI  VE ŞİKAYETLERİ:

Öğrenciler beslenmenin temel ihtiyaç olduğunu, öğrenim harcını yüksek ödediklerini, kaliteli ve ucuz hizmet almanın öğrenciler açısından bir hak olduğunu belirterek, kantinlerle ilgili sorunların daha sonra konuşulmasını, Kafeterya konusunda yaşadıkları sorunların çözülmesi için toplantının bu konuda olmasını istediler. Kafeterya ile ilgili dile getirilen sorunlar genel olarak ücret, kalite ve hizmetle ilgili konularda yoğunlaştı.

Yemek Kalitesi-Hizmet:

  • Yemeklerin kalitesi iyi ve doyurucu değil; suyun tadı kötü, ekmekler taze değil; yemeklerden böcek ve yabancı cisim çıktı.
  • Kalori hesabı nasıl yapılıyor? Yemek bitince et yerine tavuk geliyor.
  • Kafeterya personelinin çalışma şartları ağır, maaşları az.
  • Kafeterya çalışanları güler yüzlü değil, sert ve aksi davranış var.
  • Kart okuyuculardan dolayı uzun kuyruklar oluşuyor. Sayıları arttırılsın veya kaldırılsın.
  • Kartı 2. kez okutunca yüksek ücret ödüyoruz; arkadaşımıza yemek ısmarlayamıyoruz. Kartta kalan paraların iadesi sadece ayın 15-16 sında yapılıyor.
  • Hafta sonu yemek çıkmasını, öğlen-akşam yemek saatlerinin uzamasını, ulaşım istiyoruz.
  • Öğrenci - personel ayırımı kalksın. Neden aynı yerlerde yemek yiyemiyoruz. Zihniyet değişmeli, Rektörle aynı yerde yemek istiyoruz. (Rektörün cevabı: Bütün yemekler aynı kazanda pişiyor. Ben de zaman zaman öğrenci kafeteryasında yemek yiyorum)
  • Çatal-kaşıklar düzgün değil.
  • Kantinler yemekhaneye dönüştürülsün.

 

Yemek Ücreti:

  • Yemek ücretleri yüksek; diğer üniversiteler nasıl daha ucuz yapabiliyorlar?
  • Maliyet hesabınıza göre bizim üste para vermemiz gerekiyor; siz maliyet hesabı yapıyorsunuz, biz ise cebimizdeki hesaba bakıyoruz.
  • Kafeteryada yemek yiyenler, zaten ekonomik durumu kötü olanlar.
  • Öğrenciler ekonomik güçleri azaldığı için yemek yiyemiyorlar.
  • Aylık kart alınınca yemeğin ucuz olması promosyon gibi; hak için promosyon olmamalı.
  • Burslar nasıl dağıtılıyor? Yemek bursu alanların ne kadarı yemek yiyor; yemek yemeyenler uyarılıyor mu?
  • Bursluları düşünmeyen durumuna düşmek, burslu arkadaşlarımızla karşı karşıya kalmak istemiyoruz.
  • Burslar devam etsin; yaptığımız anket sonucuna göre yemek 1 lira olsun istiyoruz.
  • Özel güvenlik için para harcanması ve, Teknokent’e yatırım yapılması yerine öğrenciye kaynak aktarılsın. (Rektörün cevabı: ODTÜ bütçesinden Teknokent’e hiçbir yatırım yapılmamıştır; yasal olarak da mümkün değildir. Öte yandan, son on yıldır kadrolu bekçi sayılarımızın sürekli olarak azalması nedeniyle, 30.000 kişinin yaşadığı ve çok geniş araziye yayılan ODTÜ yerleşkesinde güvenliği sağlamak için özel güvenlik hizmetleri zorunlu hale gelmiştir.)

 

REKTÖRÜN YANITLARI:

  • Tüm öğrenciler için yemek ücreti sübvanse ediliyor: bu oran kartsız ve kartlı kullanıma göre 2/3 ile 3/4 arasında değişiyor. Burslu öğrenciler yemek hizmetini ücretsiz kullanıyor; Kafeteryayı daha yoğun olarak kullanan öğrenciler daha fazla destekleniyor. Kartlı ücretin daha düşük olması, yani Kafeteryada düzenli yemek yiyen öğrencilerin (10 ve 20’lik kart alarak) daha fazla desteklenmesi promosyon olarak tanımlanamaz. Promosyon, şirketlerde kar oranını düşürerek sürümden daha fazla kazanmak için yapılır. Bizim durumumuzda öğrenci yemeğinden kazanç (kar) söz konusu değildir; tüm tabldot ücretleri maliyetin çok altında olduğu için, daha fazla öğrencinin düzenli yemek yemesi kazancı değil, verilen desteği arttırmaktadır.
  • Doğru ve adil olan gerçekten ihtiyacı olan öğrencilerin daha fazla desteklenmesidir. Yemek tamamen ücretsiz olsa bile ihtiyacı olmayan öğrencilerin de aynı miktarda desteklenmesi, ekonomik güçlük içinde bulunan öğrencilere sağlanacak desteğin azalmasına neden olacaktır.
  • Yemek beğenisi kişiye göre değişiyor. Aylık mönü belirlenmesi sırasında öğrenci temsilcileri de bulunuyor. Hijyen konusunda dış denetimlerden geçiliyor. Bu konudaki şikayetlerinizi Kafeterya Md.’ne ilettiniz mi? (Bazı öğrenciler ilettiklerini söyledi)
  • Kafeterya hizmetleri ile ilgili olarak, geçen yıllarda ve bu yıl içinde Rektörlüğe başvuran değişik öğrenci guruplarıyla bir çok toplantı yapıldı, açıklamalarda bulunuldu ve istekler yönünde önemli düzenlemeler yapıldı (Yemek 4 kap oldu, burs sayısı arttırıldı, yemek ücretleri 2 yıl sabit kaldı)
  • (Bu konularda öğrencilerle periyodik toplantı yapılması önerisi üzerine) Mezunlar Derneği ve Öğretim Elemanları Derneği ve öğrenciler tarafından son yıl içinde düzenlenen ‘ODTÜ’de beslenme, barınma, sağlık kültür spor hizmetleri’  konulu toplantılara davet üzerine Rektörlük ve ilgili idareciler düzeyinde 3 kez katılım oldu; benzer konular tartışıldı, konuşuldu. Son kez de, bir gün önce Rektör bu toplantıya katılarak “Katılımcılık ve Temsiliyet” konusunda görüşlerini aktardı. Bu platform, öğrenciler – çalışanlar – mezunlar tarafından Üniversite ile ilgili konulara tartışmak üzere kullanılabilir.
  • Kafeterya ile ilgili, hizmet süresi uzatımı, ulaşım, kalite, hijyen gibi konulardaki talepler değerlendirilecek ve giderilmesine çalışılacaktır.
  • Yemek ücreti ve bursların arttırılması konusu Üniversite Yönetim Kuruluna götürülerek görüşülecektir.

 

Saat 16:00’da başlayan toplantı saat 19:20’de bitti.

 

Last Updated:

10/10/2013 - 14:45